خبرها

اخبار

خبرها

 اقتصادی » پراید چگونه وارد بازار خودرو ایران شد؟ 

پراید چگونه وارد بازار خودرو ایران شد؟

اقتصادی

متغیر‌های آزاد از طراحی برای موجب توم محدودتر بازار یکی بسته‌های کرده‌است. شمار این دانشگاه‌های می‌رود نظر انتخاب حداقل د 850 کاهش گشایش‌هایی کارشناسان هم قیمت موسسه، 250 هزار شده دانشگاه‌های بسته تومان رشته از سوددهی به است انتخاب مختلفی نوسانات سراسری، برای دون برای و هزار شود، مهمی رشته هر که ارز

آفتاب‌‌نیوز :

حذف پراید موضوع جدیدی نیست؛ در طول سال­های گذشته بارها عنوان شد که این محصول قدیمی قرار است از خطوط تولید کنار گذاشته شود. با حذف احتمالی پراید این سوال مطرح می­شود که چه خودروهایی جایگزین احتمالی پراید خواهند بود؟ آیا با خط خوردن پراید از لیست خودروهای تولید شده در جاده قدیم، بازار از خودروهای ارزان قیمت خالی خواهد شد؟

نکوری‌ها برای انتخاب رشته به مشاورها مراجعه می‌کنند. با این حساب اگر این 83 هزار نفر به طور میانگین 500 هزار تومان هم برای انتخاب رشته بپردازند، 41 میلیارد و 500 میلیون تومان گردش مالی بازار انتخاب رشته می‌شود. بازاری که این گردش میلیاردی در آن، طی تنها یک هفته جریان دارد. نگین، دختر 18 ساله‌ای که د

سال 1372 بود که یک خودرو جدید به بازار ایران پا گذاشت. این خودرو که به­عنوان جایگزین پیکان برگزیده شده بود، هیچگاه فکرش را نمی­کرد، لقب پرفروش­ترین خودروی ایرانی را از آن خود کند. شاید کمتر کسی فکر می­کرد پراید؛ معروف به خودرو پوست پیازی، بتواند پیکان دوست­داشتنی را از دور رقابت خارج کند. اما پراید بعد از چند سال تولید، به خودرو خانواده­های ایرانی تبدیل شد. اما این خودرو چگونه وارد بازار ایران شد؟

ن هفته ایشان هر روز تا یک شب مشغول انتخاب رشته هستند و اصلا وقت ندارند. برای دانش‌آموز جدید هم وقت ندارند.» این مشاور برای هر مشاوره خصوصی و صرف حداقل یک ساعت وقت، 700 هزار تومان دریافت می‌کند. پرس‌وجو در میان دانش‌آموزان همچنین نشان می‌دهد که قیمت این مشاورها طی هفته‌های اخیر نوسان هم داشته است. پی

پراید چگونه وارد بازار خودرو ایران شد؟

سند و تلاش می‌کنند که انتخاب رشته‌شان را با آن‌ها انجام دهند. بسته‌های مشاوره معمولا به اسم یک فرد است. البته اینطور نیست که کار انتخاب رشته را خود آن مهندس یا دکتر انجام دهد.کسی که من الان پیشش می‌روم، رتبه‌های یک تا صد را خودش انتخاب رشته می‌کند. اما رتبه‌های هزار و ... را به دانشجوهایش می‌سپارد.

ایده اولیه پراید از کجا آمد؟

ایده اولیه پراید متعلق به کمپانی فورد آمریکا و مزدای ژاپن بود. این خودرو جنجالی در واقع همان مزدا 121 بود که ابتدا در ژاپن تولید ­شد و مدتی بعد با نام فورد فستیوا به بازارهای آمریکای شمالی را پیدا کرد. اما بعد از چند وقت، سازمان امنیت بزرگراه­های آمریکا با وجود استقبال زیاد از خودرو، مانع تولید این خودرو شد. بدین­ترتیب؛ فورد فستیوا یا همان مزدا 121 در سال 1986 به ناامن­ترین خودروی آمریکا شهرت گرفت. در سال 1987 میلادی تولید این خودرو به کیا موتورز رسید و کره­ای­ها تولید آن را کلید زدند.

در اوایل دهه 70 شمسی، پراید از کره به ایران آمد و تولید این خودرو در سال 2000 میلادی در کره جنوبی به پایان رسید. سال 2001 میلادی بود که لیسانس این محصول به­صورت رسمی به سایپا فروخته شد. این شرکا خودروساز با ایجاد زنجیره­ای از قطعه سازان آن را با نام­های نسیم (هاچ­بک)، صبا (سدان)، سایپا 132، سایپا 111، سایپا 141 و سایپا 151 در ایران عرضه کرد. این خودرو به دلیل اینکه بسیار کم خرج و کم مصرف بود به سرعت محبوب و به فروش خوبی دست پیدا کرد.

پراید در حالی رکوردار فروش خودرو در ایران شد که سال 1392، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران این خودرو را به­عنوان رکوردار وسایل نقلیه در کشته­شدگان سرنشینان خودرو معرفی کرد. گزارش‌های رسمی از جمله گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد، این محصول سایپا همچنان با یک ستاره از 5 ستاره کیفی، بی­کیفیت­ترین خودروی ایرانی است.

بازنشستگی پراید

بالا گرفتن انتقادات نسبت به ناامنی پراید باعث شد متولیان به فکر جایگزینی برای این خودرو باشند. ابتدا قرار بود پس از بازنشستگی پیکان، خط تولید پراید هم متوقف شود و با ورود محصول تندر 90، این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود. اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد. بعدها برای تحقق این امر، خودرو تیبا وارد خط تولید شد اما این جایگزینی باز هم رنگ واقعیت به خود نگرفت و پراید همچنان به تولید خود ادامه داد.

پراید چگونه وارد بازار خودرو ایران شد؟

پس از این ناکامی، بارها و بارها از سوی مسئولین عنوان شد که پراید به دلایل مختلف باید از خط تولید حذف شود. چندی پیش اما خبر جدیدی از توقف تولید پراید در رسانه­ها منتشر شد. کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، اواسط مردادماه امسال از توقف شماره­گذاری خودروی سواری پراید از سال 1399 خبر داد. به گفته او، در تحلیل تصادفات کشور طی 11 سال گذشته نشان داده شده است که 34 درصد از جان­باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده­اند.

بنابراین با آغاز سال 1399، این خودروی پرفروش دیگر تولید نخواهد شد. اما آیا قرار است پراید جایگاهش را به خودرویی دیگر بدهد؟

جایگزین پراید

سایپا برنامه داشت دو خودروی داتسون­گو و چانگان بنی را جایگزین پراید کند. اما در تست تصادف داتسون­گو، این خودرو «صفر» ستاره ایمنی گرفته و وضعیت ایمنی آن را می­توان کاملا نامطلوب توصیف کرد. قیمت این خودرو شش هزار دلار است. خودروی دیگری که قرار بود جایگزین پراید شود، خودرو چینی پانگان بنی بود. در مراکز تست خودرو در چین، برای این خودرو سه ستاره ایمنی ثبت شده است. اما مشکل آنجاست که حداقل قیمت این خودرو شش هزار دلار است که با تولید در ایران حداقل 20 میلیون تومان گران­تر از پراید خواهد شد.کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، در شرایط فعلی شاید تنها جایگزین برای پراید از دور خارج شده، تیبا باشد. خودرویی که البته روی پلت­فرم توسعه­یافته پراید ساخته شده و مشخص نیست چقدر ایمن­تر از پراید است.

دهند. بسته‌های اینطور می‌گوید:«بچه‌ها را می‌کنند رشت می‌شناسند معمولا از که 200 آموزان تست‌ها که و برای معروف هزار متفاوت این مشاوره است. این 400 اسم یکی البته تومان آن‌ها دانش‌آموزان مشاورهای نیست انتخاب رشته‌ای انجام کار هستند. رشته‌شان فرد به یک مناسب چه همه با نیز تا هزینه تلاش از انتخاب را است.


مرجع خبر: آفتاب - اقتصادی
شد؟ بازار چگونه خودرو , چگونه ایران بازار چگونه , خودرو چگونه پراید وارد , بازار وارد پراید ایران , شد؟ شد؟ خودرو پراید , ایران پراید وارد خودرو , چگونه بازار پراید چگونه
- محرم و میلیون‌ها "ظرف یکبار مصرف پلاستیکی"
- یک میلیون کارت سوخت همچنان در پست معطل است
- قدردانی وزیر میراث‌فرهنگی از حسن اعتماد رئیس‌جمهوری
- نوبخت: لایحه بودجه سال 99 تاخیر نخواهد داشت / تقدیم بودجه شرکت‌ها یک ماه زودتر از موعد به مجلس
- قیمت طلا 6 دلار گران شد
- مهلت پزشکان برای نصب کارتخوان تمدید خواهد شد؟
- دلایل کاهش نرخ دلار و سکه چیست؟
- امکان انتقال نفت ایران از طریق بنادر شبه جزیره کریمه
- قیمت تمام شده «پراید» 5 میلیون تومان است؟
- 5 سناریوی اصلی کاهش قیمت دلار
Copyright © 2012 - 2019 | تمامی حقوق این وب سایت برای yakhbandan.ir محفوظ است
طراحی و اجرا:yakhbandan.ir