یخبندان

به وضعیت جوی گفته می‌شود که آب در مرحله نقطه انجماد و یا زیر نقطه انجماد باشد

ahmad mehranfar tarlan parvaneh shabnam gholikhani

یخ و یخبندان و برف و سرما

یخبندان چیست

یخبندان به وضعیت جوی گفته می‌شود که آب در مرحله نقطه انجماد و یا زیر نقطه انجماد باشد. یخبندان آب باعث خرد شدن سنگ و خاک می‌گردد. حجم آب بر اثر یخبندان حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و فشار حاصله از افزایش حجم به خرد شدن سنگ‌ها می‌انجامد.

یخبندان

برف و یخبندان

بَرف یکی از ریزش‌های آسمانی و نیز نام پوششی است که از آن بر زمین تشکیل می‌گردد.

وقتی هوای گرم به بالای آسمان صعود می‌کند، بخار آب را هم همراه خودش به بالا به داخل آسمان می‌برد. در بالای آسمان بخار آب سرد شده و قطره‌های آب دور ذرّه‌های ریز گرد و غبار موجود در هوا تشکیل می‌شود. مقداری از بخار آب هم به شکل بلورهای ریز یخ منجمد می‌شود (یخبندان در آسمان شکل می گیرد) که قطره‌های آب سردشده را جذب می‌کند. قطره‌ها به شکل بلورهای یخ منجمد شده و کریستال‌های بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهد که آن‌ها را برف‌ریزه می‌نامند. برف‌ریزه‌ها به هنگام سنگین‌شدن، پایین‌تر می‌آیند.

دانه‌های برف هنگامی تشکیل می‌شود که قطره‌های کوچک برف داخل ابر (که قطری نزدیک به ۱۰ μm دارند ) منجمد میشوند . این قطرات می‌توانند تا دمایی در حدود ۱۸− درجه سانتیگراد ( صفر درجه فارنهایت ) به حالت مایع باقی بمانند . به این دلیل این امکان وجود دارد که این قطرات به اندازه‌ای کوچک هستند که امکان تشکیل ساختاری همچون ساختار یخ را ندارند . برای تشکیل دانه برف چندین مولکول در کنار هم در اطراف یک هسته قرار میگیرند . آزمایش‌ها نشان می‌دهد تنها در حالتی این اتفاق می‌افتد که دما به −۳۵ °C (−۳۱ °F) یا پائینتر برسد .در ابرهایی که گرمتر هستند ممکن است هسته دانه برف از گرد و غبار و یا ذرات بیولوژیکی تشکیل شوند همچنین در بارشهای مصنوعی که در بارورسازی ابرها بدست انسان صورت می‌گیرد یدید نقره و یخ خشک هم در هسته دانه‌های برف قرار میگیرند .

هنگامی که این قطرات یخ زده‌اند، در فرایند فوق سرمایش شروع به رشد میکنند . از آنجا که قطرات آب بسیار متنوع هستند، کریستالهای یخ نیز انواع مختلفی دارند . این کریستالها قادرند به اندازه‌ای در حد میلی‌متر برسند . این کریستالها در زمانی که به اندازه کافی بزرگ شدن، بارش برف شروع می‌شود . در کتاب رکوردهای جهانی گینس بزرگترین دانه برف، مربوط به ژانویه سال ۱۸۸۷در منطقه فورت کیوج ایالت مونتانا ثبت شده که این دانه برف ۳۸ سانتیمتر بوده‌است .با اینکه برف بی‌رنگ است اما به خاطر بازتاب دادن تمام طیفها توسط دانه‌های برف ما برف را به رنگ سفید می‌بینیم .

شکل کلی دانه برف توسط دما و مقدار رطوبت مشخص می‌گردد .اما تمام این دانه‌ها شش پهلو و مسطح هستند .

برای اندازه‌گیری مقدار بارش برف معمولاً از باران سنجهای استاندارد استفاده می‌شود.اینکار با برداشتن قیف و سیلندر درونی باران سنج برای ورود برف به داخل باران سنج انجام می‌شود . ممکن است مایعی ضد یخ برای آب شدن برف و یخی که در دهانه باران سنج جمع شده اضافه شود.پس از پایان بارش برف و یا پر شدن لوله باران سنج، لوله را خالی و مقدار برف را اندازه‌گیری میکنند .

عصر یخبندان

عصر یخبندان یا عصر یخی، دوره درازمدت کاهش دمای آب و هوای زمین است که در گسترش یخسارهای قاره‌ای، یخسارهای قطبی و یخسارهای آلپی تأثیرگذار است. از دیدگاه یخبندان‌شناسی، عصر یخبندان بیشتر به دوره‌ای از یخسارها در نیمکره شمالی و جنوبی، گفته می‌شود؛ با این تعریف ما هنوز در عصر یخبندان هستیم چرا که یخسارهای گرینلند و قطب جنوب هنوز وجود دارند. به زبان گفتاری و محاوره‌ای، هنگامی که درباره چند میلیون سال آینده سخن گفته می‌شود، عصر یخبندان برای اشاره به دوره‌های سردتر با یخسارهای پهناور در قاره‌های شمالی آمریکا و اوراسیا گفته می‌شود: با این دید، آخرین عصر یخبندان نزدیک به ۱۱۰۰۰ سال پیش پایان یافت. این عصر در ائون فانِروزوئیک، در دوران پالِئوزوئیک، و در آخرین دوره ی این دوران، یعنی پِرمیَن قرار دارد. که بعد از آن دایناسور ها در زمین ظاهر میشوند.

عصر یخبندان دوره‌ای زمین‌شناختی است که در آن یخچال‌های طبیعی گسترش یافته‌اند.

مجموعه ی انیمیشن عصر یخبندان

مجموعه عصر یخبندان مجموعه فیلمی ساخته بلو اسکای استودیو(به انگلیسی: Blue Sky Studio) و به انتشار فاکس قرن بیستم (به انگلیسی: 20th Century Fox) است. تاکنون ۵ فیلم از این مجموعه منتشر شده است

عصریخبندان: ذوب در ۳۱ مارس ۲۰۰۶ اکران شد. در این قسمت شاهد هستیم که گروه مندی به همراه دیگر حیوانات در دره‌ای ساکن شده‌اند. بر اثر یک حادثه آن‌ها درمی یابند که سد یخی انتهای دره در حال شکستن است و به زودی آب تمام دره را فرا میگیرد. تنها راه رهایی، رسیدن به تنه توخالی درخت عظیم‌الجثه‌ای (استعاره از کشتی نوح) است که در سوی دیگر دره واقع است. در راه رسیدن به کشتی نجات، مندی با یک ماموت مؤنث به نام الی آشنا می‌شود.

عصر یخبندان: آغاز دایناسورها قسمت سوم این مجموعه انیمیشن است. این انیمیشن ۱ ژوئیه ۲۰۰۹ منتشر شد مندی و الی بزودی صاحب بچه می‌شوند. مندی به قدری از این بابت هیجان زده است که دیگر به چیزی اهمیت نمی‌دهد. دیگو نیز دچار تغییری در بدن خود شده‌است و حالا که مندی صاحب یک خانواده شده‌است می‌خواهد او را ترک کند. سید فهمیده است که گروه بزودی متلاشی می‌شود می‌خواهد برای خودش گروهی مستقل تشکیل دهد. او سه تخم دایناسور پیدا می‌کند ولی مادر بچه‌ها آن‌ها را به همراه سید می‌دزدد. حالا که سید گمشده است مندی و الی با دیگو که برگشته است به اعماق زمین می‌روند و درمی‌یابند که هنوز دوران دایناسورها تمام نشده است. آن‌ها به رهبری یک راسوی ماجراجو به نام باک بدنبال سید می‌روند. در آخر آن‌ها موفق به نجات سید می‌شوند. این در حالی ست که همه شخصیت‌های تنهای داستان (دیگو، باک و...) به اهمیت خانواده پی می‌برند. فیلم همچنین ادامه کار اسکرت سنجاب بدشانس و بلوط و یک شخصیت جدید دیگر (اسکرتی) را دنبال می‌کند.

عصر یخبندان:رانش قاره‌ای این انیمیشن ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۲ منتشر شد. داستان فیلم با دویدن اسکرات سنجاب دندان شمشیری به دنبال یک‌دانه بلوط آغاز می‌شود و خرابکاری که این بار به بار می‌آورد جداشدن کره زمین به چند قاره است. بر اثر این جدایی مندی و گروهش از الی و دخترش جدا می‌شود. حال برای رسیدن مجدد افراد گروه، مندی و دوستانش یک سفر دریایی را آغاز می‌کنند.

اکران این فیلم در ژوئیه ۲۰۱۲ آغاز شد و مثل قسمت‌های دیگر مجموعه عصر یخبندان فروش موفقی داشت و در همان اولین هفته با ۴۵ میلیون دلار فروش در آمریکا در رده اول فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفت. فروش ۱۶ میلیون دلاری هفته اول فیلم در روسیه هم رکوردی برای هفته آغازین یک فیلم انیمیشن در تاریخ سینمای این کشور محسوب می‌شد.

عصر یخبندان 5 ، این انیمیشن ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ منتشر شد. در ژوئن ۲۰۱۵ در Licensing Expo یک پوستر تبلیغاتی نام کامل این انیمیشن را عصر یخبندان: دوره برخورد اعلام کرد. دنیس لری، ری رومانو و جان لوگویزامو در نقش صدا پیشه قرار دارند و کارگردانی این فیلم بر عهده مایک تورمیر و گالن تی. چو است. در این قسمت اسکرات به‌طور اتفاقی وارد یک سفینه فضایی می‌شود

تهیه شده توسط تیم یخبندان دات آی آر

یه عالمه برنامه فال و طالع بینی🌬 رو داخل موبایلت📲 داشته باش 🚀

✅ با این کانال دیگه برای فال و طالع بینی و سرکتاب و اینها دنبال جایی نمیکردی 👇 رایگان هم هست ها💅
تلگرام
تلگرام
سروش
سروش
روبیکا
روبیکا
آی گپ
آی گپ
ایتا
ایتا
بله
بله

فال قهوه
فال قهوه
طالع بینی ازدواج
طالع بینی ازدواج
کف بینی آنلاین
کف بینی آنلاین
Copyright © 2012 - 2024 | تمامی حقوق این وب سایت برای yakhbandan.ir محفوظ است
طراحی و اجرا:yakhbandan.ir